Niedawno można było zobaczyć Coradię Max w trakcie zabudowy zespawanych już pudeł wagonów. Teraz pierwszy w całości gotowy skład opuścił chorzowski zakład Alstomu, żeby rozpocząć testy w Niemczech.
Alstom realizuje zamówienie na dostawę 130 elektrycznych zespołów trakcyjnych
Coradia Max dla Die Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW). Jest to największe jak dotąd zamówienie na pociągi piętrowe realizowane w chorzowskim zakładzie Alstom. Czterowagonowe pociągi elektryczne Coradia Max składają się z dwóch piętrowych wagonów sterowniczych i dwóch jednopokładowych wagonów środkowych. Łącznie mieszczą 380 miejsc siedzących.
Pełen zakres ich produkcji odbywa się w chorzowskim zakładzie Alstom, będącym częścią globalnego centrum kompetencyjnego Alstom w zakresie produkcji i inżynierii. Na początku listopada 2024 roku pierwszy kompletny skład wyjechał z zakładu w Chorzowie do Niemiec, gdzie będzie przechodził testy.
– Zakład w Chorzowie jest jedną z największych i najnowocześniejszych fabryk w grupie Alstom. Realizujemy złożone kontrakty wymagające specjalistycznych kompetencji i stałego rozwoju innowacji. Zamówienie na pociągi piętrowe dla Badenii-Wirtembergii jest pierwszym projektem piętrowego pociągu realizowanym od początku do końca w naszym chorzowskim zakładzie – podkreśla Beata Rusinowicz, prezes Alstom Polska.
I dodaje: – Podobnie jak wszystkie dostawy Alstom, jest to projekt wykonany na specjalne zamówienie klienta – z wygodną pierwszą klasą na górnym pokładzie i licznymi rozwiązaniami zwiększającymi komfort pasażerów, w tym podróżujących o ograniczonej sprawności ruchowej.
Coradia Max to najnowocześniejszy niskopodłogowy elektryczny zespół trakcyjny (EMU) o prędkości maksymalnej do 200 km/h, który oferuje modułową konstrukcję, umożliwiającą operatorom wybór optymalnej konfiguracji i wnętrza. Pociągi zostały zaprojektowane z myślą o komforcie pasażerów, zapewniając m.in. klimatyzację, bezpłatne Wi-Fi, liczne opcje ładowania telefonów komórkowych i laptopów, lampki do czytania, przestrzenie wielofunkcyjne na duże bagaże, wózki dziecięce i rowery, a także szereg udogodnień dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. W całej Europie zamówiono już ponad 500 pojazdów Coradia Max
Oprócz dostawy samych pociągów dla Badenii-Wirtembergii, śląski zakład będzie odpowiedzialny za produkcję wagonów i komponentów do pociągów piętrowych dla dwóch innych klientów w Niemczech.
Przypomnijmy, z okazji jubileuszu fabryki Alstom w Chorzowie producent taboru zaprezentował
wybrane jednostki na różnych etapach budowy. Zobaczyć można było składy Coradia Max i Stream, które będą jeździć zarówno po niemieckich i holenderskich torach.